آزمون تیزهوشان فارسی هفتم

سؤالات تستی از درس اول تا آخردرس نهم     فارسی  هفتم

1- معنای کدام واژه نادرست است ؟  

      فارغ : جدا                      افق : کرانه    

      گلدسته : مناره               زائر : زیارت کننده   

توضیح: ( فارغ ) در مصراع « فارغ از سنگ بچّه ها باشم » به معنی « آسوده » است و (فارق) به معنی جدا کننده است.

2- « در پوستین خلق افتادن » کنایه از.......... است.     

      دروغ گفتن         صحبت کردن    

     غیبت کردن        گدایی کردن


توضیح: این ترکیب کنایی در عبارت « تو نیز اگر بخفتی به که در پوستین خلق افتی » به معنی « غیبت کردن » است.

 

  3- در کدام گزینه کلمات هم خانواده وجود ندارد ؟   

     صلاح و مصلحت          شور و شعور  

     ایمان و مؤمن          اقتدار و مقتدر


توضیح: اولی هم خانواده از ریشه « صلح » و سومی از ریشه « امن »

            و سومی از ریشه « قدر » هم خانواده اند.

4- کدام گروه از کلمات زیر شبکه ی مراعات نظیر تشکیل نمی دهد ؟

       سبز ، درخت ، بهار            ساحل ، کشتی ، موج     

     آسمان ، خورشید ، ماه         زندگی ، احتیاج، دانش

 

توضیح: مراعات نظیر یعنی چند واژه که از نظر معنا ، مکان، زمان و...

           باهم تناسب داشته باشد و در این جا بین « زندگی، احتیاج

          دانش » از این نظر قرابتی وجود ندارد.

  5- منظور شاعر از « آسمان مثل یک تبسم شد » چیست ؟

    شاد و خندان شد          خوشحال و صمیمی شد  

    صاف و روشن شد           ابری و گرفته شد


توضیح: با توجه به مصراع اول: « روشن و گرم و زندگی پرداز » بنابراین

           وجه شبه و پیام « صاف شدن آسمان» بعد از  زمستان است.

 6- از آرایه ی تکرار برای ..................... استفاده می شود .    

         تأکید            زیباسازی         

    تأثیرگذاری         همه موارد


توضیح: با توجه به توضیح صفحه 56 گزینه چهارم درست است.

7- نویسنده در درس « قلب کوچکم را به چه کسی بدهم » قلب را به چه چیزی مانند کرده است ؟

       صندوقچه          دشت               

     دریا               ماه


توضیح: صفحه 54 : « عجیب است واقعاً معلوم نیست این قلب است یا

                                 دریا! »

  8- در بیت « نگردد شاخک بی بن برومند    ز تو سعی و عمل باید ز من پند » 

    کلمات قافیه کدامند ؟

        بن – من                              برومند - پند                    

       بی بن برومند – ز من پند            مند- پند  


توضیح:  واژه های قافیه در پیایان مصراع ها و یا قبل از ردیف می آید

             و در این قالب مثنوی ردیف نیست و آخرین واژه ها، قافیه است.

  9- مفهوم بیت « بر نامده و گذشته بنیاد مکن/ حالی خوش باش و عمر بر باد مکن » در کدام گزینه آمده است ؟

           حال را دریافتن                       نابود کردن خوشی ها        

          افسوس گذشته را خوردن         به فکر آینده بودن


توضیح: در بیت : حالی خوش باش « حالی به معنی حالا » و با توجه به

            به ادامه پیام بیت « خوش بودن حالا و عمر بر باد ندادن » است.

  10- در عبارت « چه بسیارند آنان که وقت خود را بیهوده تلف می کنند » نهاد کدام کلمه است ؟

      چه                      بسیارند        

     آنان                 خود


توضیح: دو جمله در نمونه است:« آنان که وقت خود را بیهوده تلف می کنند

             چه بسیارند » آنان ( نهاد) ، که ( حرف ربط) ، وقت خود را ( مفعول)

             بیهوده ( قید) تلف می کنند ( فعل)  - (آنان: نهاد حذف شده)

             چه بسیار ( مسند) ند( هستند: فعل)

  11- بزرگ ترین رباعی سرای تاریخ ادبیات ایران چه کسی است ؟   

         باباطاهر             خیّام         

   ابوسعید ابوالخیر           عطار

  12- کدام گزینه مربوط به « نامه های اداری » است ؟

     برادر مهربانم                        دوست عزیزم              

      پدر بزرگوارم                        معاون محترم


توضیح: عنوان سه مورد دیگر خاونوادگی و دوستانه است.

  13- رابطه ی کلمات در کدام گزینه با بقیه فرق دارد ؟

    خواندن و نوشتن                     صید و شکار          

       بیزاری و تنفر                    قرائت و خواندن 

 

توضیح: رابطه کلمات هر گزینه ، ترادف و هم معنایی است ، غیر از
            گزینه اول

 14- املای همه ی گزینه ها درست است به جز گزینه ی ......

           نصیب شدن              گشت و گزار 

         عطش مطالعه          اخلاص و همّت

توضیح: گشت و گذار : گشتن و گذشتن( عبور کردن)

  15- برای مسائل اخلاقی ، اجتماعی ، پند و اندرز از چه قالب شعری استفاده می شود ؟

             مثنوی                   چهارپاره     

            قطعه                  رباعی


توضیح: هر چند در مثنوی هم مسئل اخلاقی و تعلیمی مطرح می شود.

 16- شعر « ای مرغک » از سروده های کیست ؟

     علی اسفندیاری ( نیمایوشیج )       پروین اعتصامی

      شهریار                                       قیصر امین پور

 

  17- معنای « چمیدن » در کدام گزینه نیامده است ؟ 

      نرم راه رفتن        آهسته راه رفتن   

   با ناز راه رفتن      در چمن راه رفتن


توضیح: با وجودی که این سوال همکار محترم دو جوابی است:

            چمیدن: نرم و آهسته و با ناز راه رفتن

  18- در بیت « کبوتر بچه ای با شوق پرواز/ به جرئت کرد روزی بال و پر باز »

     چه آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟

       تشبیه                    تضاد           

    مراعات نظیر          تکرار


توضیح: مراعات نظیر و تناسب بین « کبوتر، پرواز، بال و پر »

  19- مُسند بیت « نگردد شاخک بی بن برومند/ ز تو سعی و عمل باید زمن پند »

      کدام است ؟

       برومند               پند        

      شاخک           بی بن   

 توضیح:  در جمله « شاخک بی بن برومند نمی گردد. »

              شاخک بی بن ( نهاد) برومند ( مسند) نمی گردد ( فعل )

  20- در « زنگ آفرینش » معلم چه آرزوهایی کرد ؟ 

     شبانه روز زائر حرم بودن

/ 3 نظر / 1812 بازدید
جعفری

سلام مثل اینکه اشتباهی صورت گرفته چون نمونه سوال مربوط به فارسی نیست لطفا اصلاح فرمایید با سپاس

گلاره

خیلی خوووووووووووووووووووبببببببببببببببببببببببب بود ممنون از زحماتتون [قلب][نیشخند][دست][خداحافظ]

امير حسين

عاليهههههههههه لطفا بيشتر بزاريد[گل][نیشخند][چشمک]